torsdag den 4. april 2013

DEN USYNLIGE TEKSTILKUNST

Gobelin af Frida Bolette Hansen (1855-1931)  
KUNSTHÅNDVÆRKEREN DER ARBEJDER MED TEKSTIL OG TEKSTILKUNSTNEREN ER VED AT FORSVINDE. Det er ikke al udvikling der er dårlig, men lige præcis dét, synes jeg - der kommer af en familie med stolte kunsthåndværkertraditioner - er lidt vemodigt. Det handler selvfølgelig om udbud og efterspørgsel. Men når jeg ser mig rundt i min families hjem med de eventyrlige billedtæpper og mesterligt vævede gobeliner, undrer det mig at der ikke længere skulle være en efterspørgsel på disse.

MAN KAN DISKUTERE om kunsthåndværk og tekstilkunst overhovedet er et emne for bloggen KUNSTHISTORIER, men som du kan læse, mener jeg at det er det. For det første er der mange kunstnere der - gennem tiderne og idag - arbejder med forskellige medier, bl.a. tekstilkunst. Eksempelvis Henri Matisse (1869-1954), Dieter Roth (1930-1998) og Bjørn Nørgaard (1947). For det andet mener jeg, at mange kvinder gennem tiderne blev kunsthåndværkere istedet for kunstnere, fordi det var mere acceptabelt for kvinderne - selvom de rent faktisk var kunstnere! Eksempelvis Annelise Albers (1899-1994), Gunta Stölzl (1897-1983) og Hannah Ryggen (1894-1970).

DET ER MULIGT AT BILLEDTÆPPER OG GOBELINER IDAG betragtes som gammeldags og uhensigstmæssige dekorationer. Men se på norske Frida Bolette Hansens gobeliner, der illustrerer denne kunsthistorie. Hun levede fra 1855 til 1931, men det gør da ikke hendes vævninger mindre interessante?! Jeg tror, at der er andre faktorer der spiller ind i forhold til at tekstilkunsten idag er næsten usynlig:

1. PRISEN: Prisen på det gode og langsommelige arbejde, afskrækker især yngre købere. Så hellere en plakat på væggen der er til at skifte ud uden større omkostninger, end investere i et smukt, langtidsholdbart, unikt men kostbart billedtæppe.

2. SYNLIGHEDEN: Der er ikke mange etablerede udstillingssteder for tekstilkunst idag. Danmarks Designmuseum viser indimellem tekstilkunst, men skal dække al kunsthåndværk, kunstindustri og design, og derfor siger det sig selv at dette er en stor opgave!

3. SYNLIGHEDEN I MEDIERNE: Hvor mange faste formidlere og kritikere af kunsthåndværk og design er der eksempelvis tilknyttet aviserne? Når det handler om design, er det oftest møbelklassikerne, der fokuseres på.

4. UNDERVISNING: Møder børn og unge overhovedet tekstilkunst i deres skolegang eller fritidsliv? Sidst jeg checkede var håndarbejdet ved at forsvinde fra skolerne. Og hvis børnene ikke møder tekstilkunsten, hvordan kan de så forholde sig til den og eventuelt interessere sig for den senere i tilværelsen?

Gobelin af Frida Bolette Hansen (1855-1931)

I DANMARK har vi faktisk også både indenfor vævning og tekstilkunst stolte traditioner, men hvis disse ikke gøres synlige, udstilles og dermed ses, anerkendes og beskrives, så ender det hele i arkivet for  gode historier. Hvis de ikke bare forsvinder...!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar