mandag den 14. december 2015

ONFIMS BØRNETEGNINGER

Billedet er fra Wikipedia. Se nedenfor
6 - 7-ÅRIGE ONFIM FRA RUSLAND har tegnet syv figurer på række. Figurerne har alle et rundt hoved med øjne, øjenbryn,næse og og mund. Nogle steder er munden angivet som en streg andre steder som en farveudfyldt trekant. Det er ikke muligt at sige, om Figurerne er glade, bekymrede eller vrede. Fra hovederne går to parallelle lodrette linier ned og bliver til fødder. Midt på de lodrette linier går der i hver side en kortere vandret linie ud, der bliver til hænder. Disse linier ligner river, men er arme med hænder. Hænderne er angivet med en streg for hver finger. Antallet af 'fingre' varierer lidt. Figurerne er varianter over 'tændstiksfiguren'. Men Onfims figurer er mere realistiske end tændstiksfigurer, fordi de faktisk får volumen af mellemrummet mellem de to lodrette linier. I nogle af figurerne får endda armene fylde. Jeg kan ikke se, hvad det er Onfims figurer foretager sig. Måske danser de eller måske hylder de nogen.
Tekst fra Wikipedia: "Onfim" by Onfim; original uploader was Mitrius at ru.wikipedia - В. Л. Янин, «Я послал тебе бересту…», изд. 2, М., 1998.. Licensed under Public Domain via Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Onfim.jpg#/media/File:Onfim.jpg
I KUNSTHISTORIEN BØRNETEGNINGER ER IKKE ALTID PÅ PAPIR opponerede jeg imod de forskere der hævder at Børnetegningens historie hænger sammen med industrialiseringen og papirets udbredelse (læs her). Men jeg må jo også erkende, at de materialer, som børnetegninger udførtes på før papiret ikke har gjort tegningerne bevaringsværdige i et kvantum, så man har kunnet "skrive historien om dem". Og dog. For Onfims tegninger er fra 1200tallet.
Tekst fra Wikipedia:"Bb206" by Onfim of Novgorod, copy by http://www.gramoty.ru - http://gramoty.ru/prorisi/bb199.gif. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bb206.gif#/media/File:Bb206.gif
DET VAR PRISKA WILLUMSEN der gjorde mig opmærksom på denne række russiske Børnetegninger fra det 13. århundrede. De er alle udført på birkebark af Onfim. Forskerne mener, at han har været mellem 6 og 7 år, da han udførte dem. Jeg kender ikke baggrunden for denne aldersbestemmelse. Men på tegningerne er der også skriftøvelser. Motiverne på tegningerne er hovedsageligt Onfim selv og hans lærer.
200: Horseman, with name "Onfim" to the rider's right, and above that the alphabet, A - K. Kilde Wikipedia
ONFIMS BØRNETEGNINGER er ridset ind i birkebark. For de der ikke har prøvet at tegne eller ridse i birkebark, kan jeg oplyse at dette træmateriale er blødt og derfor ideelt at ridse i med en pind, et stykke metal eller ben. Før papiret opfindelse, blev birkebark i dele af verden benyttet som skrivemateriale.
Birkebark dokument. Kilde: Wikipedia
TEGNINGERNE ER BLEVET FUNDET i Novgorod. Forskerne har fastslået, at mudderet der har en nærmest magisk evne til at bevare materiale, og det er derfor at disse tegninger fra 1240 - 60 stadig er i så imponerende en stand.
Tekst fra Wikipedia: "Онфим (200)" by Onfim of Novgorod, copy by http://www.gramoty.ru - http://gramoty.ru/prorisi/bb200.gif. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons
JEG KAN IKKE RUSSISK, så her er jeg fuldstændigt afhængig af de oversatte kilder. Ifølge kilderne er tegningen øverst en portrættegning af Onfim selv. Hvis alle disse figurer forestiller Onfim, så er de jo nærmest et studie af bevægelser a la Muybridge - en tegneserie fra den sene middelalder. Dette er ren spekulation fra min side, og demonstrer meget fint, hvordan man let kommer til at se og udlægge en Børnetegning som denne udfra vores tids visuelle baggage.

BORTSET FRA MATERIALET ligner Onfims Børnetegninger, de tegninger børn i den alder tegner idag. Vi taler meget om hvordan børns tegninger er præget af populærkulturen både i form, stil og indhold. Men er Børnetegningen måske alligevel en udtryksform, der i sin kerne ikke berøres af tidens tand?  

Læs mere om Onfim her.
Læs mere om Onfims tegninger her.
Læs om en Børnetegning fra 900-tallet her.

I denne måned undersøger jeg Børnetegningen og de konventioner der knytter sig til denne. 
Læs med her:
Kunstformidlerens undren
KÆRT BARN MANGE NAVNE
BØRNETEGNINGER ER IKKE ALTID PÅ PAPIR
YVES CONGAR
CHRISTIAN DEN 4.s Børnetegninger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar